Verzet Amsterdam

Zaterdag 11 mei 2019

Naar het Verzetsmuseum Amsterdam: gewone mensen tijdens onderdrukking, schaarste en vervolging doen ons 74 jaar later “onze” Vrede pas echt waarderen!

Sinds de Tweede Wereldoorlog herdenken wij elk jaar op 4 mei de slachtoffers ervan en op 5 mei de bevrijding: vandaar nu dit toepasselijk bezoek aan het Verzetsmuseum. We starten deze herinneringsdag in gebouw Plancius, midden in het historisch mooie stukje Amsterdam, vlak bij Artis.

Koffie en gebak zullen ons goed smaken in dit rijksmonument uit 1876, dat zijn naam dankt aan de Amsterdamse dominee en geograaf Petrus Plancius. Het gebouw huisvestte een voormalige Joodse repetitieruimte en sociëteit.

Deskundige gidsen voeren ons vervolgens langs de permanente expositie “Nederland in de Tweede Wereldoorlog” in een decor van nagebouwde straten en wandvullende foto’s. De sfeer van de oorlogsjaren komt zo weer tot leven. Authentieke voorwerpen, documenten, geluidsfragmenten en films vertellen de geschiedenis van mensen in oorlogstijd. De dilemma’s van aanpassen ňf meedoen ňf zich verzetten in uitzonderlijke en alledaagse situaties.

Hierna volgt de lunch, waartoe we  in gebouw Plancius kunnen blijven.

We wandelen ’s middags met gidsen door deze  “Joodsche Wijk”, waar uitsluiting, terreur en vervolging aan de orde van de dag was. Grenzend aan de oude “Jodenhoek”werd de Plantagebuurt een van de wijken, waar vanaf 1900 veel Amsterdamse Joden zich vestigden. In februari 1941 werd de Jodenhoek op last van de bezetter met borden gemarkeerd als “Juden-Viertel”, De Duitse autoriteiten overwogen er zelfs een getto van te maken. De niet-joden zouden dan moeten verhuizen.

Tijdens onze wandeling passeren we onder andere het Amsterdamse Bevolkingsregister, waar 1943 de aanslag op werd gepleegd, het Wertheimparkmonument “Nooit meer Auschwitz”, de Dokwerker en de Hollandse Schouwburg waar vandaan grote deportaties plaats vonden.

Deze indrukwekkende dag sluiten we graag af met een “vredelievende” afscheidsborrel!

.

Trip

Zaterdag 11 mei 2019

Vertrek bus