Den Haag-Rotterdam

Zaterdag 26 januari 2019

Koffie bij Des Indes, Escher in het Paleis aan de Lange Voorhout en ook nog het  Belasting  & Douane Museum. Leuker kunnen we het niet….

Weer eens in Den Haag kunnen we niet om Hotel des Indes heen voor een heerlijk “Haags bakkie”!

Het Paleis aan de Lange Voorhout, voorheen winterpaleis van Koningin-moeder Emma, heet ons daarna welkom voor de prachtige, fantasievolle voorstellingen van kunstenaar Maurits C. Escher.

Met de permanente tentoonstelling van ruim 150 prenten zijn bij “Escher in het Paleis” de bekendste werken en een selectie van  wisselende grafiek en vlakvullingen te zien!   Als hoogtepunt en kroon op de expositie de 7 meter lange Metamorfose III. Deze enorme houtsnede laat de kijker de Escher-koppeling ervaren van eeuwigheid en oneindigheid.

Escher weet jong en oud te boeien met zijn fantasierijke constructies en wonderlijke wereld, zoals de “onmogelijke” voorstellingen als Dag en Nacht, waarin vogels uit Hollandse weiden lijken te groeien en Klimmen en Dalen, waar rijen mensen in een oneindige lus trappen op- en aflopen!

De lunch met broodjes en koffie/thee gebruiken we in de voormalige keuken van het Escher-Paleis, waar nog een antieke gootsteen domineert -  zonder de vroegere luchies uiteraard!

De middag voert ons naar het Belasting & Douane Museum in Rotterdam. Wees niet bang voor de “blauwe envelop”, maar herbeleef  juist oude tijden: van urinebelasting tot slikkerstoilet en smokkelfiets.

Achterhaal waar men vroeger zoal belasting over betaalde: de middeleeuwse tolheffing en accijnzen op zout en brood en de vooroorlogse rijwielbelasting met het fietsplaatje als bewijs van betaling!

In een kleine expo zijn politieke spotprenten van de bekende cartoonist Ruben Oppenheimer te bewonderen: zoals het Derde dinsdag-koffertje van Lieftinck, of Gerrit Zalm achterop de fiets bij Rutte…Boeiend en deskundig verteld hoe de staat zonder belastingen zijn taak niet kan vervullen.

Reken maar dat na zo’n veelzijdige Hollandse dag een stevige afscheidsborrel er welverdiend ingaat!

.

Trip

Zaterdag 26 jan 2019

Vertrek bus