Rondje Tholen

Zaterdag 21 april 2018

Rondje Tholen, aan de knoppen in de historische veiling Alvantho, per boot op “zeehondensafari” en naar het Franklin Roosevelt-huis!

Een slimmere combinatie van cultuur en natuur is bijna niet mogelijk! In de ochtend zijn we te gast bij de streekveiling Alvantho in St. Annaland, waar we starten met koffie en thee en natuurlijk de smakelijke Zeeuwse Bolus.

Tijdens de veiling koopt u zelf voordelig uw eigen streekproducten en geniet u ongetwijfeld van de verhalen van handel en wandel op veilinggebied. De gescoorde groente en fruit stallen we in de bus, waarna we inschepen voor een heuse zeehondensafari.

In de Oosterschelde leven namelijk zeehonden en bij laag water kun je ze op 50 meter afstand prachtig zien liggen! Geschikt voor een selfie ?

Tijd voor de lunch, lekker makkelijk aan boord.

Daarna naar het dorp Oud-Vossemeer, waar het Roosevelt Informatiecentrum is gevestigd. Vermoedelijk van hieruit is in de 18de eeuw stamvader Claes Martenszen van Roosevelt vertrokken naar “de Nieuwe Wereld”, New York. Twee leden van deze familie Roosevelt brachten het tot President van de Verenigde Staten.

De bekendste voor ons is Franklin D. Roosevelt, gehuwd met Eleanor Roosevelt. Vier perioden zelfs is hij president geweest. Wij danken aan hem de “Geallieerde Troepen”, die hij samen met Churchill en Stalin formeerde om de Nazi’s te verslaan. Met respect eren wij deze Zeeuw, een echte voorvechter van “Ik worstel en kom boven”.

We bezoeken het kerkje waar “des Presidents voorzaten” ter kerke gingen en ook het Roosevelthuis.

Natuurlijk heffen we daar het glas op zijn minst op 70 jaar vrede in Europa!

Trip

Zaterdag 21 april 2018

Vertrek bus

8:00 uur Oldeneellaan