Doesburg

Zaterdag 13 oktober 2018

Drie keer Doesburg: het bijzondere Laliquemuseum met glaskunst, tijdelijk 25 Chagall-meesterwerken en de charme van de Hanzestad zelf!

Dat moet je meebeleven! De koffie onderweg breekt aangenaam de reis naar Doesburg, waar het Laliquemuseum is gehuisvest in twee monumentale panden. Heel bijzonder, want  werken van deze glaskunstenaar vind je verder alleen in Tokyo, Lissabon en in de Elzas, waar de mythe van René Lalique ontstond: hij produceerde prachtige juwelen, sieraden en unieke parfumflacons. De sierlijke art nouveau-stijl spreekt ons nog steeds aan. Het werk is vervuld van symboliek en geheime details… Alle reden om met een glas prosecco of jus d’orange te starten!
Ook is er nu een tijdelijke expositie van wel 25 meesterwerken van Marc Chagall te bewonderen. Deze Russisch-Franse surrealist en expressionist is zelden in ons land te zien. Daar profiteren we meteen van!

Al deze exclusieve kunst maakt hongerig, zodat we ons daarna aangenaam gaan verpozen in de Waag.

’s Middags alle aandacht voor Hanzestad Doesburg zelf, die al in 1237 stadsrechten kreeg en als vestingstad strategisch lag aan de uitmonding van de Oude IJssel. Doesburg heeft een aantrekkelijk stadsformaat  met alles op loopafstand. Middeleeuwse straatjes, gedomineerd door de 15de eeuwse Martinikerk, de Gildehof, de Mosterdfabriek en De Waag en Arsenaal, waar handelsgoederen met “evenaars en balansen” werden gewogen. Een “Bierhuys” mocht daarin  niet ontbreken, al sinds 1478 wordt er menig pint getapt!

Allicht dat we in die Waag dan welverdiend, onze aangeklede afscheidsborrel  gaan nuttigen.    Mosterd bij??
En lekker even de wandelschoenen uit!

Trip

Zaterdag 13 okt. 2018

Vertrek bus

7:45 uur Oldeneellaan