Stadje Diest (B)

Zaterdag 8 september 2018

Beleef de verhalen van de gidsen van stadje Diest en de gotische kerk met  “hun” Prins van Oranje.

De Vlaamse steden blijven ons boeien;  Diest is nu aan de beurt; het stadje herbergt een schatkamer aan bezienswaardigheden. Toevallig ook nog eens het graf van prins Filips Willem van Oranje, de oudste zoon van Willem de Zwijger

Maar we starten met koffie op de Grote Markt.

Daarna  een rondleiding  langs de vele pittoreske plaatsen van deze Oranjestad. We passeren ongetwijfeld  het fraaie Begijnhof , waar vrome Begijntjes hun leven in dienst van de Heer stelden. Ook langs de oevers van het in ere herstelde riviertje de Demer beleven we het rijke verleden.

Dan is het zeker lunchtijd, weer op de Grote markt, waar het Diestse Gildenbier ook thuis is!

‘s Middags bewonderen we dat graf van Filip Willem van Oranje, die juist nu in 2018 precies 400 jaar rust en vrede heeft gevonden in de monumentale , gotische Sint Sulpitiuskerk. Deze statige kerk uit de 14de eeuw is ontworpen naar model van de grote Franse gotische kathedralen en bevat interessante kunstschatten. De Vlaamse gidsen boeien door hun verhalen over oorlogs-zuchtige heren, devote dames en …Nederlandse prinsen!

Dan toeren we terug naar ons eigen Brabant en genieten onderweg met bier en borrelhap nog volop na van deze, weer historierijke dag!

Trip

Zaterdag 8 sept. 2018

Vertrek bus

8:00 uur Oldeneellaan