WELKOM Terug Contact Reacties Reizigers

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 07 oktober 2021

Voorjaarsprogramma 2020

Zaterdag 16 mei 2020

Het Openluchtmuseum in Arnhem is uitgebreid: ideaal voor een (hernieuwde) kennismaking met ons eigen verleden! (geannuleerd)

Met een aangepast programma voor leden die liever niet te ver lopen!

Nog nooit in het Openluchtmuseum geweest of is het alweer even geleden? In alle gevallen is deze reis een absolute aanrader!

Het museum is uitgebreid met een interessant ‘binnengebeuren’ en dankzij onze gidsen en een speciaal voor ons afgehuurd trammetje hoort en ziet u meer dan ooit tevoren.

Natuurlijk beginnen we met koffie met iets lekkers.

Dan stappen we in de tram voor een rondrit (met uitleg) over het gehele terrein.

Daarna stappen we uit voor een rondleiding met enthousiaste gidsen langs authentieke gebouwen en bezienswaardigheden die het museum tot leven brengen. U kunt kiezen voor een lange of een korte route. Alles bekijken in één dag lukt niet. Maar zo krijgt u toch een goed beeld van wat er allemaal te zien is.

Tijd voor een smakelijke boerenlunch!

Vervolgens maakt u met de reisleiders een reis door de tijd langs een aantal ambachtslieden die alles laten zien en vertellen over hun vak. Naast de originele boerderijen zijn er een aantal molens, een smederij, een bakkerij, en nog veel meer.

Maar bent u meer geïnteresseerd in de geschiedenis van ons land en wilt u liever niet te ver lopen? Dan kiest u ’s middags wellicht voor de nieuwe ‘Canon van Nederland’: een uitdagende presentatie met beeldschermen, maar ook historische voorwerpen en een interessante filmprojectie over het ontstaan en de geschiedenis van Nederland. Zeker bij wat minder mooi weer een uitstekend alternatief!

Vol van indrukken vertrekken we om de thuisreis te aanvaarden. Natuurlijk maken we onderweg tijd voor een drankje en een hapje, zodat we nog eens kunnen napraten over allerlei  nieuwe  “o ja”-herinneringen die deze dag heeft opgeleverd.

Was zaterdag 28 maart 2020, verplaatst naar 12 september 2020, inmiddels ook geannuleerd

LEIDEN, de vernieuwde, monumentale 17de eeuwse Lakenhal en een grachtenrondvaart langs de rijke en statige singels!

De prachtige stad Leiden verwelkomt ons met koffie in het oude Stadscafé.

Van daaruit bezoeken we met deskundige gidsen Museum “De Lakenhal”, indertijd de belangrijkste keurhal van wollen stoffen, met name laken.

Het zorgvuldig gerestaureerde, indrukwekkende gebouw is in juni officieel geopend door koning Willem Alexander. De prachtige architectuur van gebouw en zalen zal u verrassen!
Nu is de Lakenhal het museum voor beeldende kunst, geschiedenis en kunstnijverheid van Leiden.

Zeven collectiepresentaties tonen De Bakermat van de Gouden Eeuw, Leiden Universiteitsstad, Het Beleg en Ontzet van Leiden en zeven Eeuwen Leids Laken. De internationaal bekende collectie bevat tal van hoogtepunten, zoals Lucas van Leydens “Laatste Oordeel” (1526-27), gebrandschilderd glas en schilderijen van Rembrandt en tijdgenoten, maar ook moderne kunst en architectuur.
Juist die bijzondere ontmoetingen tussen heden en verleden maken van dit museum een inspiratiebron voor iedereen!

Na de lunch wandelen we makkelijk in een paar minuten naar de afvaartplaats van Rederij Rembrandt.

Die belooft ons een trotse rondvaart  door de statige singels en grachten van het nog steeds mooie Leiden: door de textielnijverheid in de 15de eeuw zelfs de grootste stad van Holland!

Op de terugweg sluiten we deze imposante dag af met een gezellige afscheidsborrel.

Zaterdag 15 februari 2020

In Hermitage Amsterdam schittert de fabelachtige juwelencollectie en rijk gedecoreerde mode van het Russische Hof …en nog veel meer!

We starten met een leuke lunch aan de Amstelhoeck en wandelen daarna moeiteloos naar de Hermitage.

Honderden juwelen, samen met vele portretten en een overdaad aan rijk gedecoreerde japonnen en kostuums presenteren twee eeuwen mode en juwelen, gedragen door de high society aan het Russische Hof in St. Petersburg. Flamboyante keizerinnen Anna, Elisabeth en Catharina de Grote en grootvorsten verwelkomen ons in schitterende kostuums. Daarop kozen zij de verfijnde juwelen van Cartier, Tiffany en zeker de hofleverancier Fabergé!

De tentoonstelling zelf is knap vormgegeven door ontwerper Carlo Wijnands en begint in een smaragdgroene balzaal, waar Tsjaikovski klinkt en baljaponnen, waaiers en juwelen staan te pronken… Gidsen wijzen ons de weg!

Dan heeft u zelf nog alle tijd voor: Dertig reusachtige groepsportretten uit de 17de eeuw, die u niet mag missen mag !. Het zijn “broers en zussen van de Nachtwacht”, uniek in de wereld en nu vanwege hun grote formaat hier samengebracht.

Ook het Outsider Art Museum zal boeien met verrassende , niet-gepolijste kunst  van vrije, moderne kunstenaars.

Tenslotte de nieuwste attractie: laat u verbazen door Panorama Amsterdam. In een surroundshow met de nieuwste projectietechnieken beleeft u het ontstaan en de groei van Amsterdam aan de Amstel, van de  middeleeuwen tot nu. Adembenemend en inspirerend!

Kunstzinnig voldaan verkassen we naar Vinkeveen, waar de afscheidsborrel wacht en we die heerlijke Hermitagedag kunnen afreageren in smakelijke superlatieven!

WELKOM Terug Contact Reacties Reizigers

ONTWIKKELD DOOR DE WEBMASTER JOHAN GOEDEGEBUURE

Copyright © 2021  J. Goedegebuure. All rights reserved.  Website last modified: 14 okt 2021